24 فوریه 2023 - یک مطالعه ی جدید توسط Jung-Chi Hsu و تیمش نشان داد که مرحله پیش دیابت می تواند خطر (AF) را افزایش دهد. یافته های این مطالعه درBMC Cardiovascular Diabetology  منتشر شد.

روند افزایشی مداوم قند خون، اغلب کاهش مداوم حساسیت به انسولین را نشان می دهد که منجر به افزایش سطح گلوکز می شود. اگرچه پیش دیابت یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری های ماکرو و میکرو عروقی است، اما اینکه آیا پیش دیابت به طور مستقل با احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (AF)مرتبط است، به ویژه تاثیر آن بر زمان شروع AF، تاکنون به طور کامل با استفاده از یک طرح مطالعه با کیفیت بالا و با استفاده از روش های آماری یادگیری ماشینی، بررسی نشده بود.

این تحقیق کوهورت گذشته نگر، با 174835 بیمار بزرگسال بین سال‌های 2014 و 2019 برای ارزیابی ارتباط بین پیش دیابت وAF ، با استفاده از داده‌های سوابق پزشکی الکترونیکی جمع‌ آوری‌ شده از بیمارستان دانشگاه ملی تایوان، انجام شد. برای انتخاب جفت‌های همسان از هر دو گروه با نسبت 1:1، از یک استراتژی تطبیق امتیاز-تمایل استفاده شد تا بیماران مبتلا به پیش دیابت با افرادی که آزمایش‌ قند خون طبیعی داشتند، مقایسه گردند. آزمونlog-rank ، برای بررسی خطر تجمعیAF بین تست‌های پیش دیابت و قندخون طبیعی با استفاده از تکنیکKaplan-Meier ، انجام شد. با طبقه بندی سه سطحی هموگلوبین گلیکوزیله، از مدل رگرسیون چند متغیره کاکس، برای ارزیابی نسبت خطر تعدیل شده (HR) برای پیش دیابت در مقابل قند خون طبیعی(بر اساس HbA1c)استفاده شد.مجموعا 14309 فرد مبتلا به پیش دیابت و با قند خون طبیعی انتخاب شدند.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

· در طی یک دوره پیگیری متوسط 47.1 ماهه، بروزفیبریلاسیون دهلیزی11.6مورد در هر 1000 نفر- سال بود.

· تجزیه و تحلیلکاپلان-مایرنشان داد که بروزAF در افراد مبتلا به پیش دیابت به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

با توجه به مدل رگرسیون چند متغیره کاکس، پیش دیابت به طور مستقل با افزایش قابل توجه خطرAF، به ویژه در افرادی با سطح HbA1c بیش از 5.5٪ مرتبط بود.

با استفاده از رویکرد آماری یادگیری ماشینیRSF[1] ، افزایش پپتید ناتریورتیک ان ترمینالو تغییر شکل سمت چپ قلب را به عنوان دو عامل خطر مهم برایAF در افراد پیش دیابت نشان داد.

با توجه به یافته های این مطالعه، تغییرات در آناتومی سمت چپ قلب، عامل مهمی برای افزایش خطر AFاست که ممکن است در مرحله پیش دیابت شروع شود.

منبع:

Hsu, J.-C., Yang, Y.-Y., Chuang, S.-L., Lin, L.-Y., & Chen, T. H.-H. (2023). Prediabetes as a risk factor for new-onset atrial fibrillation: the propensity-score matching cohort analyzed using the Cox regression model coupled with the random survival forest. In Cardiovascular Diabetology (Vol. 22, Issue 1). Springer Science and Business Media LLC. https://doi.org/10.1186/s12933-023-01767-x

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/prediabetes-independently-associated-with-higher-risk-of-atrial-fibrillation-107506

 



[1]random survival forest (RSF) machine-learning algorithm